عنوان: نگاهی بر زندگی امام هادی(ع)
موضوع: سیره امام هادی(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 5000
نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
ناشر: نشر مطهر - سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
محل چاپ: قم
تعداد صفحات: 152 صفحه

معرفی کتاب:

این اثر دفتر دوازدهم از مجموعه پرتویی از زندگی چهارده معصوم(ع) است که ویژه سیره و زندگی امام هادی(ع)، دهمین امام شیعیان است.
نویسنده درباره این اثر می‌نویسد: این کتاب به عنوان دوازدهمین شماره پرتویی از زندگی چهارده معصوم(ع) می‌باشد که با قلم روان و همگانی تقدیم می‌گردد.
این کتاب در سه بخش نگارش شده است:
بخش اول: امام هادی(ع) از آغاز تولد تا آغاز خلافت متوکل عباسی (حدود 20 سال)
بخش دوم: امام هادی(ع) در عصر متوکل عباسی (حدود 15 سال) و خلفای پس از او
بخش سوم: نمونه‌هایی از گفتار و رفتار امام هادی(ع)
این کتاب با هدف استفاده نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی و سایر علاقه‌مندان به وسیله سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، جمهوری اسلامی ایران چاپ و منتشر شده است. بر این اساس، در پایان کتاب پنجاه پرسش مطرح شده تا مطالعه کننده، با پاسخ گویی به آنها، میزان آگاهی‌های خود را بسنجد و...مجموعه مباحث کتاب در یک پیش‌گفتار و سه بخش به شرح زیر تدوین شده است.
_ پیش‌گفتار: امام هادی(ع)، دوازدهمین ستاره درخشان عصمت (در معرفی کتاب و موضوع آن)
_ مشخصات معصوم دوازدهم؛ امام دهم، حضرت هادی(ع): نام، القاب، کنیه، پدر و مادر، وقت و محل تولد، وقت و محل شهادت، مرقد شریف، دوران زندگی و...
بخش اول: امام هادی(ع) از آغاز تولد تا آغاز خلافت متوکل عباسی:
حضرت سمانه مادر امام هادی(ع)، ولادت و نام گذاری امام هادی(ع)، شباهت به پدر، آغاز امامت امام هادی(ع) و تصریح امام جواد(ع) به آن، وصیت امام جواد(ع) به امامت امام هادی(ع)، امامت امام هادی(ع) در خردسالی، دلایل امامت امام هادی(ع) (آگاهی از شهادت امام جواد(ع)، علم خدادادی در دوران کودکی)نمونه‌های دیگر از معجزه‌های امام در موارد دیگر: 1. خبر از حادثه مخفی آینده، 2. تبدیل مجلس قهقهه به عزا، زنده کردن مرکب مرده، 3. نشانه‌های صدق امامت امام هادی(ع)، حوزه علمیه امام هادی(ع) در مدینه، احترام و تجلیل امام هادی(ع) از علما، احترام خاصّ امام هادی(ع) به فقیه شیعه و پاسخ به معترضین، مناظره جالب در موارد حکم اعدام مسیحی زناکار، پاسخ‌های امام هادی(ع) به پرسش‌های پیچیده یحیی بن اکثم، تفسیر بزرگ امام هادی(ع) بر قرآن.
_ شاگردان حوزه امام هادی(ع): علامه باقر شریف قریشی 178 نفر از شاگردان و اصحاب امام هادی(ع) را نام می‌برد که به طور مستقیم از آن حضرت نقل روایت می‌کردند. در این کتاب شرح حال کوتاهی از برخی از این افراد آمده است:
1. حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) (پذیرش آیین عبدالعظیم(ع) به وسیله امام هادی(ع)، مقام بسیار ارجمند حضرت عبدالعظیم در نزد امام هادی(ع)، 2. عثمان بن سعید و 3. ابن سکیت، فقیه بزرگ اهوازی.
_ مبارزات فرهنگی امام هادی(ع) با گروه‌ها: در عصر امام هادی(ع) گروه‌های بسیار فرهنگی، فکری و اعتقادی بودند که از جمله آنهاست: امام هادی(ع) در برابر صوفیه، امام هادی(ع) در برابر واقفیه، امام هادی(ع) در برابر غُلات. اسامی شماری از بدعت گران دوران امام هادی(ع) به این شرح است: علی بن حسکه قمی، محمدبن نصیر فهری، حسن بن محمدبن بابای قمی، قاسم بن یقطین، هاشم بن ابی هاشم، ابوالسّهری، ابن ارزقا، جعفر بن واقد، ابوالغمر، فارس بن حاتم و...
_ امام هادی(ع) در برابر بحث جنجالی خلق قرآن
_ امام هادی(ع) در برابر گروه جبریه
_ موضع‌گیری‌ امام هادی(ع) در برابر ظلم طاغوت‌ها: حضرت هادی(ع) در روزگار نه نفر از خلفای عباسی به شرح زیر زندگی می کرد:
معتصم عباسی، واثق عباسی، متوکل، منتصر عباسی، مستعین پسرعموی منتصر، معتز پسر متوکل و...
_ امام هادی(ع) در عصر معتصم و واثق (خبر از دگرگونی حکومت واثق، پرسش واثق از امام هادی(ع)، گرایش سرلشکر ترک به امام هادی(ع))
بخش دوم: امام هادی(ع) در عصر خلافت متوکل و خلفای پس از او
سیاست متوکل در تبعید امام از مدینه به سامرا، ابراز ناراحتی شدید مردم مدینه از تبعید امام(ع)، پوشیدن لباس بارانی در هوای صاف آفتابی، امام هادی(ع) در سرای گدایان، خریداری خانه و سکونت امام در آن، برخوردهای گوناگون با امام هادی(ع)، نیاز متوکل به مقام علمی امام هادی(ع)، هلاکت مرد گستاخ و بد زبان، شکوه امام هادی(ع) در پرتو امدادهای غیبی، اعتراف دشمنان به کمال امام، شکوه امام هادی(ع) و سرافکندگی بد خواهان، امام هادی(ع) در شکنجه‌گاه زندان، قدرت پوشالی متوکل در برابر قدرت ملکوتی امام، سر به نیست شدن شعبده باز گستاخ، دگرگونی مجلس می گساری به مجلس عزاداری، خنثی شدن توطئه متوکل.
_ نظارت بر رساندن اموال به امام هادی(ع)، هشدار امام هادی(ع) و سرازیری متوکل در پرتگاه مرگ، چگونگی مرگ ذلّت بار متوکل، امام هادی(ع) در عصر منتصر، امام هادی(ع) در عصر مستعین، امام هادی(ع) در عصر خلافت معتز و شهادت آن حضرت، تشییع جنازه و خاک سپاری امام هادی(ع).
بخش سوم: نمونه‌هایی از گفتار و رفتار امام هادی(ع)
_ ده گفتار از امام هادی(ع) (توصیف دنیا، حکمت، شخصیت مردم در دنیا و آخرت، حسد و...)
_ نمونه‌های از رفتار امام هادی(ع): عبادت و بندگی، پرهیز از بدگفتن به روزگار، آموزش در کنار بستر شهادت، نصحیت قاطع امام هادی(ع) به متوکل، دور کردن چاپلوسی از مدیحه سرایی، شکوه امام هادی(ع) و شیعه شدن مرد اصفهانی، نمونه‌ای از مهمان نوازی و کرم امام هادی(ع)، نهی شدید امام هادی(ع) از هم‌نشینی با گمراهان، ماجرای عجیب مسیحی و خبر دادن امام از فرزند شیعه او، رساندن دارو به وسیله امام هادی(ع) به بیمار، معجزه عجیب طی الارض، آسان‌گیری در آنچه خدا آسان گرفته، دستور به سپاس گزاری نعمت‌های فراموش شده، برطرف شدن بیماری با نهیب امام هادی(ع)، مسلمان شدن قیصر روم از پاسخ امام هادی(ع)، عزّت نفس و توکل امام هادی(ع) به خدا، دعای از امام هادی(ع)، دلجویی و نوازش از دوستان، خریداری گوسفند برای عید قربان و تقسیم آن بین مردم، بهره مندی از نعمت‌های الهی و اظهار تشکر آنها، کشاورزی امام هادی(ع)، فرزندان امام هادی(ع).
تذکر: به جز فهرست مطالب کتاب در صفحه های اول، پرسش های شصت گانه درباره مطالب کتاب و پاورقی‌هایی در معرفی منابع کتاب، فهرست دیگری به چشم نمی‌خورد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir